Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

Monday, December 20, 2010

Wanita dan Kupu-kupu....



cantik kan kupu-kupu nih....
ade cerita yg nak aku kongsi kan tntg kupu-kupu nih...jom aku ctew kat kowg k..ctew nih ade bnyk part..hope kowg xborink lah mengikuti ctew nih k....

kasihan kupu2,badannya cantik dan mempersonakan tetapi kalau ditambah perkataan malam,ia bermaksud lain.Hakikatnya ,kupu2 bukan semuanye keluar malam,sebilangan saja yg gemar 'berpeleseran' pada wak2 hitam pekat,itupun terpedaya oleh lampu di pinggir jalan.


kupu2 tetap indah,canti dan menawan.Sebilangan besar kupu2 terbang pada waktu siang..hinggap pada bunga-bungaan,menghirup manisanyg tersembunyi di tengah2.kemudian kupu2 terbang lagi dan hinggap di dedaunan segar.siapa pun pasti melirik apabila terperasan kan kelibat kupu2,hati siapa pun ingin memiliki keindahan dan keunikan nya dihujung jari.


tetapi sayap kupu2 mudah bederai,apabila sudah bederai,tiada siapa akan inginkan nya lagi.kupu2 pon terbiar....


Wahai wanita dan kupu-kupu,anda ada persamaan..
Wahai wanita dan kupu-kupu,anda tamsilan kepada keindahan..
Wahai wanita dan kupu-kupu,anda juga tamsilan kepada kerosakan dan kemusnahan..


demikian wanita dijadikan Tuhan untuk menghiasi bumi ini sebagaimana kupu-kupu dijadikan Tuhan untuk menghiasi bunga-bungaan.tanpa wanita dunia ini terasa sempit dan tidak seronok untuk didiami.kaum lelaki akn berasa rimas sebagaimana Nabi Adam a.s. pernah dilanda gelisah meskipun hidup dipenuhi kenikmatan syurga.lalu baginda memohon kepada Tuhan agar dijadikan seorang teman,agar boleh dia berbicara,bersenda gurau dan membina sahsiahnya.Terciptalah Siti Hawa dari tulang rusuk kiri Nabi Adam a.s. barulah terisi jiwa Nabi Adam a.s. dan segala kenikmatan syurga di sekililingnya terasa wujud.


ternyata wanita cukup perlu dalam kehidupan lelaki sebagaimana bunga amat lah perlu kepada suntingan kupu-kupu untuk merealisasikan proses pendebungaan.tanpa permaisuri,siapalah lelaki yg bergelar raja itu,tanpa isteri siapalah lelaki yg bergelar suami itu,tanpa wanita siapa lah pria yg mahu bergelar pemimpin itu dan tanpa perempuan siapalah maskulin yg konon mahu digelar ayah itu?


tanpa Siti Khadijah,barangkali Rasullah s.a.w. tidak mendapat 'dorongan' yg amat diperlukannnya untuk terus bangkit,berpegang teguh pada keyakinannya menyebarkan islam sebagaimana semestinya.Tanpa Aisyah,barangkali banyak hadis Rasulullah s.a.w. tidak sampai kepada umat islam seluruhnya.Tanpa Fatima az-Zahrah,barangkali Sayidina Ali tidak muncul sebagai menantu  Rasulullah s.a.w. yg amat disayangi.Tanpa Asiah,barangkali Nabi Musa a.s tidak terbela hingga menjadi penentang kepada suaminya yg amat kufur dan mengaku tuhan itu.Tanpa Masitah,barangkali tidak terbukti betapa wanita boleh teguh pada keimanan meskipun maut didepan mata nya.dan tanpa wanita,siapalah lelaki kerana setiap lelaki datang nya dari perut wanita...


namun,seorang wanita yg menjadi isteri kepada Nabi Nuh a.s. telah bertukar menjadi seorang penentang kepada kebenaran,seorang wanita di zaman permulaan islam sanggup melapah dada Sayidina Hamzah dan mengunyah hatinya,seorang wanita tergamak meletakkan najis unta ke kepala Rasulullah s.a.w. dan dalam sejarah manusia sejagat ramai wanita menjadi pendorong lepada kemaksiatan,kekufuran,kehancuran dan kemusnahan lelaki..


alangkah besar dan pentingnya peranan wanita dalam kehidupan lelaki,sebagaimana besar dan pentingnya peranan kupu-kupu menambah biakkan bunga-bungaan dan menambah indahkan bumi ini.tetapi alangkah besar dan hebat nya peranan wanita dalam merosakkan kehidupan lelaki,sebagaimana besar dan hebatnya peranan kupu-kupu merosakkan dirinya sendiri dangan menerjah api....


p/s : to be continue... 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...