Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

Tuesday, December 14, 2010

teringin

ari nih aku rse mcm teringin sgt berubah..berubah kearah yg lebih baek...mungkin ade hikmah disebalik rse nih kowt....tp kdg2 uh knape msih ade lgi org yg memandang rendah kat org yg nak berubah nih ek...yelah..cube bygkan blew ade jerk yg ckp "aku nak berubah lah" msti ade jerk ktew dgr jwpn mcm nih.."alaaaa...ckp jerk uh..tp jap lg tgk lah.xlme pon perubahan die uh.." knape??knape msti ade sume sangkaan yg mcm nih rupe..sekurang kurangnye..bg lah org uh berubah..n jgn sangka org yg jht uh akn terus jht selama lama nye..mcm ape yg aku rse ari nih..mungkin dah tbe mse nye utk aku blaja mcm mne cre utk mnjdik lbih baek..wlupon blom sepenuhnye..tp aku percaya stu ari nnti akn ade jln utk aku berubah sepenuh nye..bkn lah nak ckp yg b4 nih aku gler jht..cume aku sedar b4 nih slalu gak tggl solat..mcm skunk nih pon ade gak tggl nye..kdg2 dri nih cube utk menepis segala halangan yg jdik penghalang utk aku cube solat 5 kali dlm sehari..yelah kdg uh tyme2 subuh nak bgn pnye lah liat..adoi ai..rse mcm ngntok lah sgt2..slh dri sndri kowt..spew soh ko tdo lmbt kan..tp xjgk..senarnye klu kat mind ktew nih dah set mls mls lah jdik nye..tp cube ktew ckp ktew boley bgn..alaaaa..bgn pg2 ape slh nye..bkn ktew nak g buat jht..nak bgn solat..nak menghadap yg esa...xkan uh pon xley kowt..nak kate aku b4 nih xpenah solat tpu lah kan..penat kowt ibu ayh bg aku skolah dri tadika..then antr lg skolah kafa..then dah abis kafa..antr lg skolah agama..xkan aku jahil sgt tntg agama kan..huh..sume org kowt lam dunia nih yg dilahirkan sebagai seorg islam..pasti parents nye bg didikan agama yg terbaek..btol x??tp kalau yg xde langsung uh..hurm..harap2 lah after this dowg boley berubah dan sedar...eh2..dah mcm ustazah plak ko nih nak ckp2 sal agama...sdgkan ko uh pon...pakai tdung..tp still lah kdg2 uh kuar..xkai tdung.dgn alasan...alaaa..dekat jerk kowt..alaaa..dok lam kete jerk..bkn kuar jmpe org ramai pn..alaaa..xpew..xde spew knal..huh..xboley mcm uh senarnye..<bru ko nak sedar kew ain??>huhuhu..tp xslah kan klu aku nak berubah lebih baek after this..bkn lah nak ckp nak jdik alim sgt2..sbb aku rse aku still lg nak rse hidup sebagai seorg remaja..oi ain..!!mmg lah allah uh bg nikmat utk ktew mengenali erti kehidupan didunia nih..tp ley x ko sedar yg ade jgk bts2 nye blew nk bergaul nih..mungkin ade yg bce post aku yg nih akn ckp..."alaaaa....ain..spew yg xknal die..b4 nih xde pon die uh baek sgt..kjap kai tdung kjp x...jap lgi die kuar ngn ramai laki..pakwe die..toksah ckp lah..mcm2 org dah..ramai kowt pakwe die uh.." msti pnye lah ade yg ckp mcm nih..aku gerenti..tp ape aku pedulik kat kowg sume..ckp lah ape pon..sbb nih hidup aku..aku ade hak nak berubah n merubah dri aku...woi..!!ape yg ko merepek nih ain...huh..aku pon xtau..tbe jerk aku rse dri aku jdik plik..n aku sedar sume nih lps aku bce some article yg menceritakan tntg agama..yelah aku nih org islam..xmalu kowt aku nak ckp yg senarnye bnyk lg yg aku kene blaja..

mcm dialog Awal ngn Heliza lam stu scene tyme ctew Syurga Cinta....
Am : cikgu sye nih bkn ape sye nih mmg xpandai langsung psl agama nih sye nak ckp sye malu tp itulah hakikat nye...
Syuhada : Am,ktew nih ade sifat bru yg slalu lalai dan alpa yg sentiase melakukan dose kcik atau bsr sme ade sedar atau pon x....
 Am : tp Am tgk Syu nih laen org nye alim,xpernah tggl smbhyg,sntiase ttup aurat..Syu nih msti beriman org nye kan...
Syuhada : Am2,apelah Am nih..xtggl smbhyg uh mne boley buktikan ktew beriman atau x..smbhyg uh kan perkara wjib bg setiap org muslim..ha uh sbb nye smbhyg uh tiang agama...mcm kte wat rumah jgk...mule2 pacak kan tiang dulu pas uh bru lah wat yg laen2..
Am : kdg2 kan Syu,Am malu sgt dgn Ikmal,yelah eventhough die bru 8thn tp die bnyk tau psl agama berbanding dgn Am tau..Am nak wat mcm mne..Am dah lme sgt kat luar negara uh sampai Am lupe psl agama..ape yg Am tau dlm ic Am,Am islam..
Syuhada : Syu pon manusia biasa jgk Am..ktew sume sme..cume Syu slalu igt pesan atok..atok ckp "ALLAH XKAN MENGUBAH NSIB SESEORG ITU KALAU SESEORG ITU XMENGUBAH NSIB NYE SNDIRI" 
Am : maksud Syu??
Syuhada : maksudnye adekah ktew nih nak jdik islam yg difaktor atau islam keturunan shaja..
Am : ntah lah Syu..even my parents pon xprnah nak ajar kteowg psl agama tau..yeah,kalau family kteowg mmg rapat tp ble ckp pasal agama sume nye lintang pukang...
Syuhada : Am..xtau tuh lah boley jdik tau kalau ktew nak blaja dalami ilmu agama sbb ilmu uh xkan dtg sndri kalau x dicarik..Am..xbaek kalau bkk pekung didada..apatah lg menceritakan tntg keburukan ibubapa ktew..walau apepon ktew msti mndoakan agar mereka berubah..insyaallah..
Am : Syu,awk tau x..sye senang sgt berkawan dgn awk..kalau boley sye nak knal awk dgn lebih mendalam lg..bkn nye ape sye ske lah berckp psl agama dgn awk...
Syuhada : insya allah..tp stu jerk Syu nak mnx..kalau boley Syu xnak lah kuar ngn pokok krismas  
Am : Ikmal??
Syuhada : tuh2...Syu xnak lah kalau nak kuar dgn Syu pakai aksesori wanita cm nih...ha stu lg dah lah pakai jubah,serban dgn subang nnti org kate Am mempersendakan agama pulak..
Am : Syu terima kasih lah sbb sudi berkawan dgn sye..
Syuhada : KADANG2 ALLAH SEMBUNYIKAN MATAHARI..DIE DATANG KAN PETIR DAN KILAT..KTEW TERTNYE TNYE..KEMANA HILANG NYE MATAHARI..RUPE2 NYE ALLAH MEMBERI KTEW PELANGI

best sgt kan...kalau lah boley dpt kwn yg mcm nih.boley membimbing kte kejln-Nya...
stu agi ayat yg best lam ctew nih...
"JADI LAH SEORG WANITA DALAM BEKAS KACA YG SUKAR DISENTUH HNYA ORG YG MAMPU SAJA BOLEY MEMILIKI NYA..."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...